Overal lees je het: ga mediteren om meer rust te krijgen en in balans te komen. Maar ik weet niet hoe het met jou zit, maar met een druk gezin, werk, familie, vrienden, zorgtaken en dergelijke kom ik altijd tijd te kort. Vooral voor mezelf. En dan ook nog een paar keer per dag een half uur op een kussen of matje te gaan zitten hummen … ik denk het niet! Geen tijd, te druk, te veel stress. Ik zou niet wéten wanneer ik dat moet inplannen.

De vooroordelen over mediteren

Vaak wordt mediteren geassocieerd met zweverig: op een matje zitten in een houding waar je spierpijn van krijgt bij het zien al, in een kamer vol verstikkende wierook. En hummen natuurlijk, dat hoort er bij. Maar van die vooroordelen klopt niets. Ongetwijfeld zullen er mensen zijn die het fijn vinden om op die manier te mediteren, maar de meeste mensen die ik ken, herkennen dit absoluut niet. Allemaal praktische mensen die mediteren en mindfulness in hun leven hebben opgenomen.

Mediteren in een druk en vliegbestaan

Een beter geheugen, makkelijker kunnen leren minder stress en angst. Oké, dat wil ik wel, maar hoe dan? Ineens van rennen, vliegen en stressen naar jezelf dwingen om een half uur ontspannen stil te zitten is niet nodig. Je kunt het opbouwen. Dus relax even en lees even rustig mee … Mogelijk wordt meditatie voor jou zelfs een wedergeboorte, waar naar buiten komt wat ooit onvoelbaar, onzichtbaar of ondergedoken was en dat het gaat leiden tot een meer ontspannen en gelukkig leven.

Frisse blik

Door dagelijks een paar minuten te mediteren krijg je weer een frisse blik op dat waar je mee bezig bent. Zelf ervaar ik dat ik de beste ideeën en inzichten krijg tijdens het mediteren. Er komen oplossingen voor problemen en mooie inzichten om mee verder te kunnen. Doordat je weer helder kunt denken, ben je veel efficiënter in je werkzaamheden. Mensen die regelmatig mediteren, merken dat ze na de meditatie vaak wel een keer meer presteren, dan daarvoor. Nou als dat geen reden is om een paar minuten van je dag aan jezelf te besteden in stilte, dan weet ik het ook niet meer.

Alerter

Doordat je de tijd neemt om even tot jezelf te komen, geef je je innerlijk eigenlijk een soort reiniging. Alsof je even lekker onder de douche gaat. Door je koppie te ontdoen van alle nutteloze gedachten, ontstaan door stress en drukte, komt er weer ruimte en rust. Hierdoor ben je veel alerter en zie je veel minder over het hoofd. Doordat je weer pro-actief kunt werken, hoef je geen brandjes meer te blussen en bespaar je veel tijd.

Happy met meditatie

Je hoort het goed: meditatie is ook humor. Meditatie gaat over speelsheid en lichthartigheid. Ik verbaas me er regelmatig over dat het imago van meditatie over het algemeen serieus en en zwaar is. Alsof het alleen zou zijn voor mensen die heel spiritueel en belezen zijn. Dat is complete onzin: meditatie is voor alle grote en kleine mensen van deze wereld. Of je nu dol bent op klankschalen of het liefst mediteert in een oranje jurk met een stip op je hoofd, ga vooral je gang want alles mag. Alleen de meeste mensen die ik ken mediteren op een rustig toilet, in de auto voor de deur en ja zelfs verborgen in de garderobekast omdat hun kinderen door het huis joelen.

​Mediteren kan op veel meer manieren dan je wellicht vermoedt en daarom gaan we op zoek naar iets dat het beste bij jou past. Hoe je die stilte vindt is aan jou: een dag de sauna in, fietsen, hardlopen, schilderen, koken, schrijven, breien of stilzitten op een kussen. Of je het nu meditatie of mindfulness noemt is niet zo relevant. Waar het echt allemaal om draait is in aandacht leven: niet straks, morgen, gisteren of volgende week maar gewoon Nu. Een bakker heeft maar één moment om een brood te bakken en dat is dit moment. Zo bak jij je toekomst, niet vroeger of later maar nu.

Die aandacht in het Nu is de opening naar innerlijk geluk. Een stevig geluk om veilig in te wonen, blij te zijn met jezelf, vertrouwen te hebben in hoe jij het leven leeft. Het gaat over overvloed en verwondering, over succes en liefde, maar bovenal gaat het om hoe jij je diepste verlangen leeft.

Het zal je dus niet verbazen dat mediterende mensen van het leven houden, uitermate goedlachs zijn, gewoon een glas wijn drinken, na een prachtig diner een sigaar roken en ongewoon rebels zijn. Ze zijn namelijk Happy.

Maar waar het vooral om gaat is dat je een moment rust voor jezelf neemt en dat helpt al ontzettend veel om beter om te gaan met alle stress en drukte die je ervaart. Heel veel rust en balans gewenst!

Uitdaging

Ik daag je uit om 30 dagen achter elkaar te mediteren, al is het maar 5 minuten per dag, op een tijdstip dat jij het wilt doen. Het mooiste moment is ergens op de dag, je weet wel op het moment dat alles trager begint te lopen? Dat moment! Mediteren kan overal, wanneer je wilt, je hebt er niets voor nodig.

Iedere dag dat je het vergeet of er niet aan toe komt, begin je opnieuw. Als het je lukt om het 30 dagen vol te houden, heb je een nieuw patroon ontwikkeld, dat je vermoedelijk de rest van je leven zal doen. Zeker als je na een paar dagen gaat ontdekken wat het voor je doet.

Weet je niet hoe je moet mediteren, kijk dan eens op Youtube (klik hier voor oefeningen) met de zoekopdracht: leren mediteren. Overigens hoef je het niet ingewikkelder te maken dan het is. Alleen al het feit dat je de tijd neemt om even in stilte te zijn en je gedachtestromen observeert, is al een enorme stap in de goede richting.

Praten met Marjanne is een gezellig samengesprek aan de keukentafel

Als dame van 60+ kan ik zeggen dat ik beschik over een brede levenservaring en gezonde portie coaching kennis. Voel je dan ook vrij om alle levensgebieden komen aan bod te laten komen; levensvragen, kinderen en opvoedingen, relatie hart- en zielskwesties. Wat er ook speelt in je leven wat niet lekker loopt, ik ben er voor jou. Mijn gesprek met jou is de sleutel tot je hart en ziel

Hoeveel gesprekken je met mij wilt bepaal jezelf. Zelfs één gesprek biedt ruimte en praktische tips om dingen anders aan te pakken en een eerste stap te zetten naar een meer ontspannen en gelukkiger leven. In de meeste gevallen kun je na één gesprek verder. Als het nodig is, dan kunnen er vervolggesprekken gepland worden. De gespreksduur is voor een uur of anderhalf uur, dit kun je vooraf aangeven.

Als je een gesprek met mij wilt dan kan meestal al binnen twee weken, zowel overdag als in de avonduren. Het enige wat je hoeft te doen is mij een e-mail te sturen met daarin je persoonsgegevens, gewenste datum en tijd en natuurlijk waarover je met mij een gesprek wilt aangaan. De koffie of thee staat voor je klaar.

Warme groet Marjanne.

Chat openen
Welkom! Je kunt via WhatsApp een afspraak met mij maken of een vraag stellen. Graag tot ziens. Warme groet Marjanne.